شی، [تفسیر العیاشی] عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَ تَرَى اللَّهَ أَعْطَى مَنْ أَعْطَى مِنْ کَرَامَتِهِ عَلَیْهِ وَ مَنَعَ مَنْ مَنَعَ مِنْ هَوَانٍ بِهِ عَلَیْهِ لَا وَ لَکِنَّ الْمَالَ مَالُ اللَّهِ یَضَعُهُ عِنْدَ الرَّجُلِ وَدَائِعَ وَ جَوَّزَ لَهُمْ أَنْ یَأْکُلُوا قَصْداً وَ یَلْبَسُوا قَصْداً وَ یَنْکِحُوا قَصْداً وَ یَرْکَبُوا قَصْداً وَ یَعُودُوا بِمَا سِوَى ذَلِکَ عَلَى فُقَرَاءِ الْمُؤْمِنِینَ وَ یَلُمُّوا بِهِ شَعَثَهُمْ فَمَنْ فَعَلَ ذَلِکَ کَانَ مَا یَأْکُلُ حَلَالًا وَ یَشْرَبُ حَلَالًا وَ یَرْکَبُ وَ یَنْکِحُ حَلَالًا وَ مَنْ عَدَا ذَلِکَ کَانَ عَلَیْهِ حَرَاماً ....
بحارالأنوار 76 304 باب 109- التجمل و إظهار النعمة و ...
" آیا توفکر می کنی خداوند از روی کرامت به غنی مال عطا نموده و از روی اهانت ، از فقیر منع نموده است . خیر ، بلکه مال تنها متعلّق به خداست و آن را نزد انسان ودیعه (امانت) قرار داده است و آنها را مجاز نموده که از آن با میانه روی (مقتصدانه) بخورند ، با میانه روی بپوشند ، با میانه روی ازدواج نمایند ، با میانه روی وسیله نقلیه سوار شوند و آنچه مازاد از این نیازها برایشان می ماند به فقراء برگردانند و گسستگی آنها را بدین وسیله رفع نمایند . پس هرکه چنین رفتار نماید خوردنش حلال ، نوشیدنش حلال ، وسیله نقلیه اش حلال و ازدواجش نیز حلال می باشد و هرکس از این حدّ [اقتصاد] تجاوز نماید حرام انجام داده است .... "
کلمات کلیدی:
11447- وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ أَبِی جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الدَّنَانِیرِ وَ الدَّرَاهِمِ وَ مَا عَلَى النَّاسِ فِیهَا فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع هِیَ خَوَاتِیمُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ جَعَلَهَا اللَّهُ مَصْلَحَةً لِخَلْقِهِ وَ بِهَا تَسْتَقِیمُ شُئُونُهُمْ وَ مَطَالِبُهُمْ فَمَنْ أُکْثِرَ لَهُ مِنْهَا فَقَامَ بِحَقِّ اللَّهِ فِیهَا وَ أَدَّى زَکَاتَهَا فَذَاکَ الَّذِی طَابَتْ وَ خَلَصَتْ لَهُ وَ مَنْ أُکْثِرَ لَهُ مِنْهَا فَبَخِلَ بِهَا وَ لَمْ یُؤَدِّ حَقَّ اللَّهِ فِیهَا وَ اتَّخَذَ مِنْهَا الْآنِیَةَ فَذَاکَ الَّذِی حَقَّ عَلَیْهِ وَعِیدُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَفِی کِتَابِهِ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى " یَوْمَ یُحْمى عَلَیْها فِی نارِ جَهَنَّمَ فَتُکْوى بِها جِباهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هذا ما کَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ فَذُوقُوا ما کُنْتُمْ تَکْنِزُونَ "
وسائلالشیعة ج : 9 ص : 30 3- باب تحریم منع الزکاة .....
درهم و دینار مُهر خداوند در زمین است . قرار داده آنها را برای مصالح مخلوقاتش و به وسیله آنها امورشان سامان پیدا می کند پس هرکه زیاد نصیبش شد ، حقّ خداوند را از آنها بپردازد و زکات را ادا کند . پس [ دارایی ] چنین کسی برایش طیّب و خالص می شود . و هرکه مالش زیاد شود و بخل داشته باشد و حقّ خدا را از آن نپردازد و آن را به تأخیر اندازد برای چنین کسی وعده ای که خداوند در کتابش فرموده محقّق می شود : " روزى که آن [گنجینه] ها را در آتش دوزخ بگدازند، و پیشانى و پهلو و پشت آنان را با آنها داغ کنند [و گویند:] «این است آنچه براى خود اندوختید، پس [کیفر] آنچه را مىاندوختید بچشید.» (35 / توبه ) "
کلمات کلیدی:
بحارالأنوار 1 224 باب 7- آداب طلب العلم و أحکامه ....
... عُنوان بصری می گوید : از امام صادق علیه السّلام پرسیدم حقیقت عبودیت در چیست ؟ امام صادق سه مرتبه فرمودند : " اینکه عبد ، مالی را که خدا به او عطا کرده متعلّق به خودش نداند . بخاطر اینکه بندگان مالک چیزی نیستند ، بلکه مال را باید ملک خدا بدانند و آن را در هرچه خدا فرمان داده است قرار دهند [ مصرف کنند ] و عبد برای نفس خود تدبیر نکند [ در خرج کردن بنده نفسش نشود ] و تمام مشغولیّتش در آنچه خداوند امر و نهی نموده قرار گیرد و زمانیکه بنده آنچه خدا به او عطا کرده مال خود نداند ، انفاق کردن در آنچه خدا امرنموده در نظرش آسان می شود . و زمانیکه عبد تدبیرش را به مدبّرش بسپارد ، مصیبتهای دنیا در نظرش پست می شود . و زمانیکه به آنچه خداوند امر و نهی نموده مشغول باشد ، دیگر به جدال و فخر فروشی با مردم نمی پردازد . و آنچه را که مردم دیگر دارند عزیز و بزرگ نمی پندارد . و وقتش را به بطالت نمی گذراند . این است اوّلین درجه تقوا ! خداوند متعال چنین می فرماید : ( آن خانه برتر و والاى آخرت را از آن کسانى قرار مىدهیم که در روى زمین اراده برترى و تسلط (بر دیگران) و فساد و تباهى ندارند، و سرانجام (نیک) از آن پرهیزگاران است .(قصص/83) ) ... "
کلمات کلیدی: