سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خیری در زندگانی نیست مگر برای دو کس : دانشمندی پیروی شده یا شنونده ای فراگیرنده . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
اقتصادنا
درباره



اقتصادنا


س . د . د
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
مقدمه
فقر و ثروت از دیدگاه اسلام
ربا در ادیان آسمانی
بد ترین مال و دارایی چه مالی است ؟
اول ، آخرت یا اول ، دنیا ؟
چه قدر پس انداز کنیم ؟
علت تحریم ربا چیست ؟
فقر چرا ؟
چه چیز به کفر نزدیک تر است ؟
زمانیکه فقر ، دین را از بین می برد
چگونه سرمایه گذاری کنیم ؟
حرص نزنید !
اهداف پیامبران
ثروت فضیلت نیست
در مقابل ثروت تواضع نکنید .
فقر را تحقیر نکنید .
حد اسراف
حد ثروت
چگونه دنیا را بخواهیم ؟
علل معنوی قحطی 1
علل فقر 1
دارایی و آثار آن
ثروت 1
اقتصاد گدا پروری آری ، اقتصاد سرمایه داری نه .
فقر
مداومت بر یک کار
آداب خرید و فروش
اولویت در انفاق
اقتصاد مهدوی
نتیجه تظاهر به فقر و غنا
چه خانه ای بسازیم ؟
توزیع ثروت
حداقل معیشت در جامعه اسلامی
چقدر کار کنیم ؟
اقتصاد در پس انداز
ثروت
ایستگاه آخر ؛ لطفا هرچه سریعتر پیاده شوید .
فقط زکات واجب ؟
تأخیر در حقوق الهی جایز نیست .
روزی حلال یا مال حرام ؟
کدام اقتصاد ؟
بیت المال در اقتصاد اسلامی
حب دنیا زیبنده عالم دین نیست .
وظیفه هرکس در مقابل فقیر ؟

     امیر المومنین علیه السلام در زمینه چگونگی توزیع ثروت در حکومت خود می فرمایند : " لَمْ أَجْعَلْهَا دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاء ". " من اموال را میان ثروتمندان به گردش نینداختم ".

     ( الکافی     8     58    خطبة لأمیر المؤمنین ع .....  ص : 58 )

 

     هنگامی که ثروتهای باد آورده و کلان در جامعه زیاد وجود داشته باشد طبیعی است که مالکان این ثروتها قصد مبادله و خرید و فروش با پولهای خود را می نمایند و از آنجا که غنی هستند آنچه را می خرند که نیاز ندارند . و این ریخت و پاشها باعث تورم می شود و در نتیجه فقراء فقیرتر می شوند یعنی یک کارگر ساده قبلاً باید ده سال دستمزد خود را پس انداز می کرد تا بتواند خانه دار شود ولی امروزه باید پنجاه سال دستمزد خود را پس انداز کند و بعد از این مدت دیگر خانه نمی خواهد بلکه قبر لازم دارد . این اتفاق رخ نداده مگر بخاطر اموالی که دست به دست بین اغنیاء چرخیده و تورم را سبب شده . روزی در بازار زمین و مسکن ، روز دیگر طلا وسکه . پس توزیع مناسب ثروت و تقسیم بیت المال نه تنها گداپروری نیست نه تنها تورم زا نمی باشد بلکه سیره امیرالمومنین و اصل عدالت است . و به آنهایی که پول نقد در دست فقراء را مساوی با نقدینگی و تورم می دانند باید فهماند که این پول نقد در دست اغنیاء است که تورم زاست چون در غیر مورد نیاز خرج می شود و صرف تهیه کالای لوکس و اسراف و تبذیر می شود . درحالیکه فقراء اندک پولشان را صرف ضروری ترین نیازهایشان می نمایند و تا ریال آخر پولشان حساب و کتاب دارد و اسراف نمی شود و این حکومت است که باید کالاهای اولیه و ضروری را برای تمام مردم و به وفور در دسترس قرار دهد و بازار را کنترل کند تا سوداگران ، احتکار و گرانفروشی نکنند .

     در نتیجه جستجوی عوامل تورم در میان فقراء اشتباه و آدرس غلط دادن است بلکه عوامل ایجاد کننده تورم را باید در میان اغنیاء جست . و برای کنترل ثروت اغنیاء چاره ای غیر از میزان قرار دادن برای حد اعلای ثروت وجود ندارد و نمونه عملی آن در عصر ائمه علیهم السلام وجود داشته است .البته ایشان چون مبسوط الید نبوده اند و حکومت نداشته اند تنها به شیعیان در این زمینه توصیه می نمودند. ( ر.ک : حدّ ثروت )


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط س . د . د 87/10/12:: 3:17 عصر     |     () نظر