سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، هرگاه بنده ای را دوست بدارد، او را از گناهانْ حفظ می کند و پاداشش را برابر چشمانش می نهد . [امام صادق علیه السلام]
اقتصادنا
درباره



اقتصادنا


س . د . د
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
مقدمه
فقر و ثروت از دیدگاه اسلام
ربا در ادیان آسمانی
بد ترین مال و دارایی چه مالی است ؟
اول ، آخرت یا اول ، دنیا ؟
چه قدر پس انداز کنیم ؟
علت تحریم ربا چیست ؟
فقر چرا ؟
چه چیز به کفر نزدیک تر است ؟
زمانیکه فقر ، دین را از بین می برد
چگونه سرمایه گذاری کنیم ؟
حرص نزنید !
اهداف پیامبران
ثروت فضیلت نیست
در مقابل ثروت تواضع نکنید .
فقر را تحقیر نکنید .
حد اسراف
حد ثروت
چگونه دنیا را بخواهیم ؟
علل معنوی قحطی 1
علل فقر 1
دارایی و آثار آن
ثروت 1
اقتصاد گدا پروری آری ، اقتصاد سرمایه داری نه .
فقر
مداومت بر یک کار
آداب خرید و فروش
اولویت در انفاق
اقتصاد مهدوی
نتیجه تظاهر به فقر و غنا
چه خانه ای بسازیم ؟
توزیع ثروت
حداقل معیشت در جامعه اسلامی
چقدر کار کنیم ؟
اقتصاد در پس انداز
ثروت
ایستگاه آخر ؛ لطفا هرچه سریعتر پیاده شوید .
فقط زکات واجب ؟
تأخیر در حقوق الهی جایز نیست .
روزی حلال یا مال حرام ؟
کدام اقتصاد ؟
بیت المال در اقتصاد اسلامی
حب دنیا زیبنده عالم دین نیست .
وظیفه هرکس در مقابل فقیر ؟

بسم الله الرحمن الرحیم

 

ربا در آیین یهود

 

      با توجه به اینکه امروزه از تورات اصلی اثری وجود ندارد و تورات فعلی نوشته شده به دست علمای یهود است با وجود این وقتی به تورات فعلی می نگریم به روشنی پیداست که ربا در دین یهود همچون سایر شرایع آسمانی حرام بوده است . و ربا خواران علاوه بر وعده عذاب ، محکوم به مجازات های دنیوی ، همچون روزه گرفتن ، کفاره دادن و تازیانه خوردن می شدند . بعضی از این نصوص عبارتند از :

      " زمانی که مالی را به یهودی فقیر قرض دادی ، ررفتار تو با او مانند رفتار طلبکار ربا دهنده نباشد واز وی مطالبه ربا نکن ! " .

عهد قدیم ،سفر خروج ، باب 22،آیه 25 ،ص 119 .

                                                                      

      " اگر برادرت فقیر شد و دست نیاز به سوی تو دراز کرد او را یاری کن ، خواه غریب باشد یا هموطن تو او را کمک کن تا همراه تو زندگی کند واز او ربا نگیر واز خدای او بترس ! " .

عهد قدیم ،سفر لاویان ، باب 25،آیه های 35 -37 .

 

      همچنین در کتاب های "سلمونیک " و "شولحان عادوخ" که متون احکام دین یهودند ، بعد از ذکر انواع ربا آمده است :" شهادت ربا خوار مردود است و عمل او در حد شرک و یک کار پست حیوانی است ".

      همه این نصوص نشانه این است که ربا در شریعت یهود حرام بوده و بنی اسراییل مدت زیادی به این احکام عمل می کردند ، اما به تدریج در اثر حرص و مال دوستی به معاملات ربوی روی آوردند.

     متون تاریخی یهود نشان می دهد که آنان حتی به یکدیگر رحم نکردند وعلاوه بر گرفتن ربا از یهودیان ، بدهکاران را به اسارت می گرفتند و گاهی به عنوان برده به سایر ملت ها می فروختند.

     در قرن های بعد هم یهودیان دست از رباخواری بر نداشتند و روز به روز بر دامنه فعالیت های ربوی خود افزودند تا جایی که امروزه اغلب بازارها و موسسات پولی دنیا تحت تصرف آنان است .

 

 

ربا در مسیحیت

 

      تا عصر رنسانس علمای مسیحیت هم صدا با کتاب مقدس ، ربا را تحریم کردند و کوشیدند با بیان حکمت تحریم ربا ، مردم را از ارتکاب این گناه باز دارند .

      در قرن دوازدهم میلادی ، عده ای از حقوقدانان با استناد به "مجمع القوانین" ژوستی نیان به دفاع از تجویز بهره پرداختند ، ولی سومین شورای "لاتران" مجددا گرفتن بهره را ممنوع ساخت و حکم کرد کسانی که آشکارا رباخواری را پیشه خود ساخته اند ، حق شرکت در مراسم دینی را نخواهند داشت و هیچ کشیشی صدقات آن ها را قبول نخواهد کرد و اگر بدون توبه از دنیا بروند ، اجازه دفن در گورستان عیسویان برای آن ها صادر نخواهد شد .

      از قرن 12 تا 15 میلادی ، به علت گسترش ارتباط بین شرق و غرب ، تحولات بزرگی در تمام زمینه ها ، از جمله در فعالیت های اقتصادی پدید آمد و به تدریج زمینه ترویج ربا در میان عموم مردم فراهم شد . برای کشورهایی که درگیر جنگ یا مشکلات دیگری بودند ، قرض کردن بسیار آسان تر از اخذ مالیات بود . اصناف ، هم قرض می گرفتند وهم قرض می دادند و در هر صورت "بهره" رکن اصلی معامله بود .

      در مرحله نخست به حیله های ربا رو آوردند و سپس از محدوده ربا کاستند تا جایی که به تجویز نهایی ربا رسیدند . اگر تحولات اقتصادی قرن های 12 تا 15 میلادی ، باعث شد کلیسا از موضع نخست خود در ممنوعیت ربا عقب بنشیند و دامنه آن را محدود کند ، تحولات سیاسی و فرهنگی قرن های 15 تا 18 میلادی ، تجویز نهایی ربا را در جهان مسیحیت در پی داشت . از جمله این تحولات پیدایش مکتب "مرکانتلیسم" که پول را مهم ترین عامل ثروت ملت ها می شمرد و مردم را به کوشش برای جمع آوری طلا ونقره فرامی خواند .

 

 

      آنچه در مورد ربا ذکر شد برگرفته از کتاب : ( ربا ، پیشینه تاریخی ربا ،ربا در قرآن و سنت، انواع ربا و فرار از ربا ) (چاپ انتشرات دفتر تبلیغات اسلامی ) می باشد جهت مطالعه بیشتر می توانید به کتاب مذکور مراجعه نمایید .

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط س . د . د 86/7/17:: 1:27 عصر     |     () نظر