سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نادان شما در کار فزاید آنچه نشاید ، و داناتان واپس افکند آن را که کنون باید . [نهج البلاغه]
اقتصادنا
درباره



اقتصادنا


س . د . د
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
مقدمه
فقر و ثروت از دیدگاه اسلام
ربا در ادیان آسمانی
بد ترین مال و دارایی چه مالی است ؟
اول ، آخرت یا اول ، دنیا ؟
چه قدر پس انداز کنیم ؟
علت تحریم ربا چیست ؟
فقر چرا ؟
چه چیز به کفر نزدیک تر است ؟
زمانیکه فقر ، دین را از بین می برد
چگونه سرمایه گذاری کنیم ؟
حرص نزنید !
اهداف پیامبران
ثروت فضیلت نیست
در مقابل ثروت تواضع نکنید .
فقر را تحقیر نکنید .
حد اسراف
حد ثروت
چگونه دنیا را بخواهیم ؟
علل معنوی قحطی 1
علل فقر 1
دارایی و آثار آن
ثروت 1
اقتصاد گدا پروری آری ، اقتصاد سرمایه داری نه .
فقر
مداومت بر یک کار
آداب خرید و فروش
اولویت در انفاق
اقتصاد مهدوی
نتیجه تظاهر به فقر و غنا
چه خانه ای بسازیم ؟
توزیع ثروت
حداقل معیشت در جامعه اسلامی
چقدر کار کنیم ؟
اقتصاد در پس انداز
ثروت
ایستگاه آخر ؛ لطفا هرچه سریعتر پیاده شوید .
فقط زکات واجب ؟
تأخیر در حقوق الهی جایز نیست .
روزی حلال یا مال حرام ؟
کدام اقتصاد ؟
بیت المال در اقتصاد اسلامی
حب دنیا زیبنده عالم دین نیست .
وظیفه هرکس در مقابل فقیر ؟

 
احادیث :

  1 - امام علی " علیه السّلام " : " هرچه از چهار هزار [درهم] افزون شود ، زراندوخته به شمار آید ، خواه زکاتش داده شده و خواه داده نشده باشد ؛ و کم تر از آن در زمره هزینه محسوب گردد ".

          مجمع البیان : 5/40.  

 
   2- امام باقر " علیه السلام " : " درباره ی این سخن خدای : {" الّذین یکنزون الذهب والفضّه " آنان که زر و سیم بیندوزند...} - : جز این نیست که مراد از آن ، بیش تر از دو هزار درهم است ".

           مشکاهّ الأنوار : 476/1593 ، بحار الأنوار : 73/142/22.

   3-     امام باقر " علیه السلام " : " همانا ما دنیا را دوست می داریم ، اما دنیا به ما داده نمی شود ؛ و این برای ما خیر است . و هیچ بنده ای نیست که چیزی از دنیا به وی داده شود ، مگر از بهر? آخرتش کم نهاده شود . و از شیعیان ما نیست آن کس که صد هزار یا پنجاه هزار یا چهل هزار و یا – حتی توانم گفت : - سی هزار [درهم] داشته باشد . و هرگز کسی نتواند ده هزار درهم حلال آورد ".

          بحار الأنوار : 72/66/21.


4-    
امام صادق " علیه السلام " : " مال را دوست می داریم ؛ اما جز خیر به ما داده نمی شود . و هیچ بنده ای نیست که چیزی از این دنیا به وی داده شود ، مگر آنکه از بهر? آخرتش کم نهاده شود . و از شیعیان ما نیست آن کس که صد هزار درهم داشته باشد ".

          مشکاهّ الأنوار : 475/1590.

 

   5-     امام صادق " علیه السلام " : " چهار هزار [درهم] ، مال محسوب گردد ؛ و دوازده هزار درهم ، زراندوخته به شمار آید . و بیست هزار [درهم] از راه حلال به دست نیاید . و صاحب سی هزار [درهم] نابود گردد . و از شیعیان ما نیست آن کس که صد هزار درهم داشته باشد ".

       تحف العقول : 377 ، بحار الأنوار : 72/67/24.   

 

   6-     امام صادق " علیه السلام " : " خدا به بنده ای که برایش خیر بخواهد ، سی هزار [درهم] ندهد . و انسان نتواند ده هزار درهم از راه حلال به کف آورد . و گاه خدا برای برخی از اقوام چنین کند . هرگاه کسی معاشش تأمین گردد و عمل شایسته نصیبش گردد ، خداوند برایش دنیا و آخرت را گرد آورده است ".

       بحار الأنوار : 72/66/23.

 

   7-     امام صادق " علیه السلام " : " از شیعیان ما نیست کسی که ده هزار درهم داشته باشد ، مگر آنکه از راست و چپ و پشت و پیش [به همگان] احسان کند ".

       مشکاهّ الأنوار : 476/1592.  

 

   8-     امام صادق " علیه السلام " : " خداوند هرگاه خیری برای مؤمنی خواهد ، بیش از چهل هزار [درهم] به وی ندهد ".

       مشکاهّ الأنوار : 476/1591.

 

 

نکات :

 

1-   در احادیث فوق ، حدّی که برای انباشت ثروت تعیین شده است بین (100000-2000) درهم است . شاید یکی از علل این تفاوت معیار ، اختلاف سطح زندگی مادی شیعیان در دوران های مختلف باشد . همانطور که وضع زندگی مادّی امام صادق علیه السلام با امام علی علیه السلام متفاوت بوده است .

 

2-   علت دیگر تفاوت معیار ، ممکن است بخاطر تفاوت ظرفیت مخاطب امام در آن مجلس باشد . البته این فرضها در صورتی مطرح می شود که صحت تمام احادیث فوق از جهت سندی ثابت شود .

 

    3- چنانچه از عبارت برخی از احادیث فوق روشن می شود احتمالا در برخی از آنها مراد از ثروت ، کلّ دارایی اعمّ از منقول و غیر منقول نیست . بلکه مراد آن مقداری است که به صورت پس انداز ذخیره شده و یا منظور سرمایه در گردش باشد نه مجموع املاک ( خانه و زمین زراعی ) که جزء ملزومات زندگی بوده است .  

 

4-   برای تقریب به ذهن مناسب است این ارقام را با مهرالسّنه مقایسه نماییم . و  همچنین به ریال و سکّه طلا تبدیل نماییم . به عنوان مثال مهرالسّنه 500 درهم است که تقریبا برابر با 14 سکه بهار آزادی است . و قیمت سکه تا شهریور 1391 تقریبا تا نزدیک 900000 تومان رسیده است یعنی ( 14 سکه = 12600000 تومان ) که  جهت سهولت محاسبه 12 میلیون تومان محاسبه می کنیم . در نتیجه تقریبا

         ( 500 درهم = 12 میلیون تومان  ) 

البته اگر مهر السّنه را با اجناسی دیگر که در آن روز رایج بوده اند همچون شتر و گوسفند بسنجیم شاید عدد بدست آمده کمی متفاوت باشد . ولی به هر حال طلا همیشه دارای ارزش و قابل تبادل بوده است .

 

5-     با توجه به مقدمه 3 ، این ارقام بدست می آید .

 

2000    درهم     =     60   میلیون تومان

 

4000    درهم     =    120   میلیون تومان

 

10000   درهم    =    300   میلیون تومان

 

12000  درهم    =    360   میلیون تومان

 

20000   درهم    =     600 میلیون تومان

 

30000   درهم    =    900  میلیون تومان

 

40000   درهم    =    1200 میلیون تومان

 

100000  درهم    =      3    میلیارد تومان

 

 

6-     ظاهراً در احادیث مذکور مراد از حدّی که برای ثروت قرار داده شده است . آنچه لازمه و مایحتاج اصلی زندگی است را شامل نمی شود . بلکه منظور از مال در بحث ما به اصطلاح پول راکد یا همان حساب پس انداز افراد می باشد . یعنی مسکن ، اتومبیل ، زمین زراعی مورد نیاز، وسایل منزل ، ... این موارد در احادیث ، زر اندوخته ( کنز ) به حساب نمی آید . ( در صورتیکه مطابق شأن افراد باشد و تجمّلات و اسراف در میان نباشد . )

 

     پس در حدیث امام صادق " علیه السلام " که می فرمایند : " از شیعیان ما نیست کسی که ده هزار درهم  داشته باشد ، مگر آنکه از راست و چپ و پشت و پیش [به همگان] احسان کند ". ظاهراً مراد از داشتن بیش از ده هزار درهم ، خانه و امثال آن نیست بلکه اضافه اموال به صورت پول ویا اشیاء دیگری که راکد و مازاد نیازهای ضروری است می باشد . مثل اتومبیل صد میلیونی ، ویلا ، پس اندازهای کلان ، ... و بنا بر تعبیر برخی احادیث پس انداز هزینه های یک سال برای انسان باعث آسوده خیالی وسبکباری می شود ( ر.ک : چقدر پس انداز کنیم . ) و بیش از آن زر اندوخته محسوب می شود . حال یک زمان 60 میلیون تومان چنین است و زمان دیگری 600 میلیون تومان و از آنجایی که منابع و ثروت زمین محدود است . بودن سرمایه زیاد در دست افرادی به معنای محروم کردن دیگران از همان سرمایه است . و آنچه که از زندگی بزرگان سراغ داریم خارج کردن اضافی سرمایه از تحت تملّک خود بوده است تا حدّی که فقط به نیازهای ضروری خود بپردازند و غیر از آن به خدمت خلق خدا مشغول شوند . این چیزی نیست مگر تحقّق عینی ایمان . و دارای مراتب زیادی است .

" المؤمن خفیف المؤنة و کثیر المعونة ". " مؤمن هزینه اش کم است و یاری نمودنش زیاد ".

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط س . د . د 91/6/29:: 12:47 صبح     |     () نظر