سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! ... ای نهایت آرزوی آرزومندان !ای نهایت درخواستِ درخواست کنندگان ! ای غایت خواسته خواستاران ! ای والاترین رغبتِ راغبان ! ... فروتنی ام برای تو ودرخواستم از توست و مویه و زاری ام به سوی توست . [.امام سجّاد علیه السلام]
اقتصادنا
درباره



اقتصادنا


س . د . د
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
مقدمه
فقر و ثروت از دیدگاه اسلام
ربا در ادیان آسمانی
بد ترین مال و دارایی چه مالی است ؟
اول ، آخرت یا اول ، دنیا ؟
چه قدر پس انداز کنیم ؟
علت تحریم ربا چیست ؟
فقر چرا ؟
چه چیز به کفر نزدیک تر است ؟
زمانیکه فقر ، دین را از بین می برد
چگونه سرمایه گذاری کنیم ؟
حرص نزنید !
اهداف پیامبران
ثروت فضیلت نیست
در مقابل ثروت تواضع نکنید .
فقر را تحقیر نکنید .
حد اسراف
حد ثروت
چگونه دنیا را بخواهیم ؟
علل معنوی قحطی 1
علل فقر 1
دارایی و آثار آن
ثروت 1
اقتصاد گدا پروری آری ، اقتصاد سرمایه داری نه .
فقر
مداومت بر یک کار
آداب خرید و فروش
اولویت در انفاق
اقتصاد مهدوی
نتیجه تظاهر به فقر و غنا
چه خانه ای بسازیم ؟
توزیع ثروت
حداقل معیشت در جامعه اسلامی
چقدر کار کنیم ؟
اقتصاد در پس انداز
ثروت
ایستگاه آخر ؛ لطفا هرچه سریعتر پیاده شوید .
فقط زکات واجب ؟
تأخیر در حقوق الهی جایز نیست .
روزی حلال یا مال حرام ؟
کدام اقتصاد ؟
بیت المال در اقتصاد اسلامی
حب دنیا زیبنده عالم دین نیست .
وظیفه هرکس در مقابل فقیر ؟

 

قَالَ الصَّادِقُ ع إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الزَّکَاةَ فِی کُلِّ أَلْفٍ خَمْسَةً وَ عِشْرِینَ دِرْهَماً لِأَنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْخَلْقَ فَعَلِمَ غَنِیَّهُمْ وَ فَقِیرَهُمْ وَ قَوِیَّهُمْ وَ ضَعِیفَهُمْ فَجَعَلَ مِنْ کُلِّ أَلْفٍ خَمْسَةً وَ عِشْرِینَ مِسْکِیناً وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَزَادَهُمُ اللَّهُ لِأَنَّهُ خَالِقُهُمْ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِهِمْ‏

من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص: 9، ح 1582
أَبْوَابُ الزَّکَاةِ
بَابُ عِلَّةِ وُجُوبِ الزَّکَاةِ

 همانا خداوند عزّ و جلّ برای هر 1000 درهم ، 25 درهم زکات قرار داده ، زیرا اوست که خلق را آفریده و فقیر و ثروتمند ، ضعیف و قوی مخلوقات را می داند ، پس از هر 1000 نفر ، 25 نفر را فقیر قرار داده و اگر غیر از این بود ، خداوند سهم زکات را بیش از این مقدار واجب می کرد . چون او خالق موجودات است و او به وضع آنها دانا تر است .

حدیث فوق فلسفه مالیات در اسلام و نسبت بین فقیر و غنی و رابطه این نسبت با وضع قانون زکات را بیان می کند . یعنی 2/5 % از انسانها به طور طبیعی فقیر هستند و با وجود اینکه در قدرت الهی امکان بی نیاز بودن آنها از دیگر مخلوقات بود ولی با این حال خداوند ایشان را نیازمند قرار داد تا سبب امتحان خود و اغنیاء گردند . و بر اساس روایات دیگر چنانچه اغنیاء حق فقراء را  از حقوق واجب الهی پرداخت نمایند دیگر فقیری باقی نمی ماند .

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط س . د . د 91/5/25:: 11:53 صبح     |     () نظر