سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه دانشش را در نهان به کار نبندد، درعیان رسوایش کند . [امام علی علیه السلام]
اقتصادنا
درباره



اقتصادنا


س . د . د
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
مقدمه
فقر و ثروت از دیدگاه اسلام
ربا در ادیان آسمانی
بد ترین مال و دارایی چه مالی است ؟
اول ، آخرت یا اول ، دنیا ؟
چه قدر پس انداز کنیم ؟
علت تحریم ربا چیست ؟
فقر چرا ؟
چه چیز به کفر نزدیک تر است ؟
زمانیکه فقر ، دین را از بین می برد
چگونه سرمایه گذاری کنیم ؟
حرص نزنید !
اهداف پیامبران
ثروت فضیلت نیست
در مقابل ثروت تواضع نکنید .
فقر را تحقیر نکنید .
حد اسراف
حد ثروت
چگونه دنیا را بخواهیم ؟
علل معنوی قحطی 1
علل فقر 1
دارایی و آثار آن
ثروت 1
اقتصاد گدا پروری آری ، اقتصاد سرمایه داری نه .
فقر
مداومت بر یک کار
آداب خرید و فروش
اولویت در انفاق
اقتصاد مهدوی
نتیجه تظاهر به فقر و غنا
چه خانه ای بسازیم ؟
توزیع ثروت
حداقل معیشت در جامعه اسلامی
چقدر کار کنیم ؟
اقتصاد در پس انداز
ثروت
ایستگاه آخر ؛ لطفا هرچه سریعتر پیاده شوید .
فقط زکات واجب ؟
تأخیر در حقوق الهی جایز نیست .
روزی حلال یا مال حرام ؟
کدام اقتصاد ؟
بیت المال در اقتصاد اسلامی
حب دنیا زیبنده عالم دین نیست .
وظیفه هرکس در مقابل فقیر ؟

 

امام علی " علیه السلام " : " مال ، مای? شهوت ها است ".

         نهج البلاغه : الحکمه : 58، بحار الانوار : 78/14/72.

عیسی " علیه السلام " : " دینار ، آفت دین است ".

          بحار الانوار : 14/319/22.

پیامبر " صلّی الله و علیه و آله و سلّم " : " شیطان ـ خدای لعنتش کند ـ گفت : «دارند? مال در یکی از این سه ، از چنگ من رهایی نیابد و بامدادان و شامگاهان از آن ها بر او در آیم : کسب مال از راه غیر حلال ؛ صرف کردن مال در مورد ناروا ؛ و نیز این که مال را چندان برایش دوست داشتنی می کنم که حق آن را ادا ننماید» ".

         المعجم الکبیر : 1/136/288.

پیامبر " صلّی الله و علیه و آله و سلّم " : " شیطان گوید : «توانگر در یکی از این سه ، از چنگ من رهایی نیابد : یا مال را در چشمش چندان زینت دهم که آن را ادا نکند ؛ یا راه را بر وی هموار سازم تا آن را در مورد ناروا مصرف نماید ؛ و یا چندان آن را برایش دوست داشتنی سازم که آن را به ناحق کسب کند ".

         کنز العمّال : 6/490/16677.

امام باقر " علیه السلام " : " دربار? سخن خدای تعالی : " آن گاه بر ایشان از پیش رویشان و از پشت سرشان درآیم " ـ : معنای " از پیش رویشان " چنین است : کار آخرت را برایشان آسان جلوه می دهم ؛ و معنای " از پشت سرشان " این است : ایشان را به گرد آوردن اموال و بخل ورزیدن در ادای حقوق آن فرمان می دهم تا آن مال برای وارثانشان باقی ماند ".

         بحار الانوار : 11/133.

تفسیر قمی : خدای تعالی فرموده است : " آن گاه بر ایشان از پیش رویشان و از پشت سرشان و از راست و چپشان درآیم " ... معنای " از پشت سرشان " این است : از جانب دنیاشان به آنان فرمان می دهم که مال گرد آورند و با خویشاوندان خود پیوند نداشته باشند و حقوق آن مال را ادا نکنند و بر خانواد? خویش تنگ گیرند و از تباه شدن مالشان بیمشان می دهم".

      بحار الانوار : 11/153/27.  


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط س . د . د 87/6/14:: 3:38 عصر     |     () نظر