شی، [تفسیر العیاشی] عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَ تَرَى اللَّهَ أَعْطَى مَنْ أَعْطَى مِنْ کَرَامَتِهِ عَلَیْهِ وَ مَنَعَ مَنْ مَنَعَ مِنْ هَوَانٍ بِهِ عَلَیْهِ لَا وَ لَکِنَّ الْمَالَ مَالُ اللَّهِ یَضَعُهُ عِنْدَ الرَّجُلِ وَدَائِعَ وَ جَوَّزَ لَهُمْ أَنْ یَأْکُلُوا قَصْداً وَ یَلْبَسُوا قَصْداً وَ یَنْکِحُوا قَصْداً وَ یَرْکَبُوا قَصْداً وَ یَعُودُوا بِمَا سِوَى ذَلِکَ عَلَى فُقَرَاءِ الْمُؤْمِنِینَ وَ یَلُمُّوا بِهِ شَعَثَهُمْ فَمَنْ فَعَلَ ذَلِکَ کَانَ مَا یَأْکُلُ حَلَالًا وَ یَشْرَبُ حَلَالًا وَ یَرْکَبُ وَ یَنْکِحُ حَلَالًا وَ مَنْ عَدَا ذَلِکَ کَانَ عَلَیْهِ حَرَاماً ....
بحارالأنوار 76 304 باب 109- التجمل و إظهار النعمة و ...
" آیا توفکر می کنی خداوند از روی کرامت به غنی مال عطا نموده و از روی اهانت ، از فقیر منع نموده است . خیر ، بلکه مال تنها متعلّق به خداست و آن را نزد انسان ودیعه (امانت) قرار داده است و آنها را مجاز نموده که از آن با میانه روی (مقتصدانه) بخورند ، با میانه روی بپوشند ، با میانه روی ازدواج نمایند ، با میانه روی وسیله نقلیه سوار شوند و آنچه مازاد از این نیازها برایشان می ماند به فقراء برگردانند و گسستگی آنها را بدین وسیله رفع نمایند . پس هرکه چنین رفتار نماید خوردنش حلال ، نوشیدنش حلال ، وسیله نقلیه اش حلال و ازدواجش نیز حلال می باشد و هرکس از این حدّ [اقتصاد] تجاوز نماید حرام انجام داده است .... "
کلمات کلیدی: