000 یَا هِشَامُ مَنْ أَرَادَ الْغِنَى بِلَا مَالٍ وَ رَاحَةَ الْقَلْبِ مِنَ الْحَسَدِ وَ السَّلَامَةَ فِی الدِّینِ فَلْیَتَضَرَّعْ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی مَسْأَلَتِهِ بِأَنْ یُکَمِّلَ عَقْلَهُ فَمَنْ عَقَلَ قَنِعَ بِمَا یَکْفِیهِ وَ مَنْ قَنِعَ بِمَا یَکْفِیهِ اسْتَغْنَى وَ مَنْ لَمْ یَقْنَعْ بِمَا یَکْفِیهِ لَمْ یُدْرِکِ الْغِنَى أَبَدا 000
ای هشام هرکه بدون مال اندوزی ، غنی شدن را طالب است و می خواهد قلبش از حسد آسوده (خالی) باشد و سلامتی دینش را می خواهد باید با تضرّع از خدا بخواهد که عقلش را کامل کند . زیرا عاقل به اندازه احتیاج قناعت می کند و آنکه به اندازه احتیاج قناعت کند بی نیاز می شود و کسیکه چنین نباشد هرگز بی نیازی را نمی چشد .
الکافی ج : 1 ص : 18 ح : 12 کِتَابُ الْعَقْلِ وَ الْجَهْلِ
در اقتصاد اسلامی حقایق و معارفی مطرح می شود که خارج از دنیای اسلام و تعالیم معصومین این معارف درک و تحلیل درست نمی شود لذا زمانیکه یک مسلمان از اقتصاد صحبت می کند باید بداند در میدانی گام برمی دارد که همچون حدیث مذکور مفاهیم عقل ، قناعت ، غنی ، کفایت و سلامت وجود دارد و با درک درست از این اصطلاحات می توان به اقتصاد مورد نظر اسلام که همانا تنها اقتصاد قابل تحقق است رسید .
کلمات کلیدی: